Rabu, 5 Ogos 2009

TRAGEDI NGERI UMAT ISLAM SELATAN THAI! KITA HANYA PEJAMKAN MATA???


Kesalahan mereka adalah kerana mengucapkan لااله الاالله محمد رسول الله ,mereka dibunuh secara kejam dan tanpa pembelaan,kita yang hanya berjiran dengan mereka hanya mendengar khabar yang duka ini,tanpa berbuat apa-apa,peristiwa pembunuhan kejam ke atas 11 jemaah masjid al-Furqan masih segar dalam ingatan,mereka yang terbunuh adalah jemaah yang sedang menunaikan solat,sampai kesaat ini mereka yang terbunuh tidak ada sebarang pembelaan,begitu juga dengan peristiwa pembunuhan beramai-ramai umat islam di takbai pada ramadhan 2004 oleh rejim kafir siam,setelah hampir 5 tahun peristiwa berdarah tersebut,tidak ada pun pendakwaan yang dibuat ke atas mereka yang bertanggungjawab oleh rejim kafir siam .



Nyawa umat islam di selatan thai sekarang bagaikan telur dihujung tanduk,bila-bila masa sahaja nyawa mereka boleh terpisah dari jasad,
pihak tentera siam yang berkawal setiap 20 kilometer 1 sekatan jalanraya pun tidak mengubah keadaan,bahkan merekalah yang dituduh sebagai dalang pembunuhan ke atas umat islam di selatan thai .

Kalau dulunya wilayah Pattani,Naratiwat dan Yala adalah merupakan Negara yang berdaulat dan mempunyai pemerintahan yang tersendiri,oleh kerana mereka Muslim,maka tanah air mereka diperangi oleh golongan kuffar musyrik penjajah,wilayah mereka ditakluki secara kejam dan zalim .

Di sini penulis ingin berkongsi cerita duka berkenaan saudara kita di selatan Thai,cerita ini merupakan antara ratusan kezaliman yang dilakukan terhadap saudara kita di sana oleh pihak yang dipercayai didalangi tentera thai :

Kes 1
Tempat : Kampung Basa 8,Yaha ,Yala.
Sumber : Mohd Daniel (Setiausaha Agung Student Federation of Thailand)
Tarikh : Mei 2007

(Mohd Daniel terlibat secara langsung membawa kes ini ke pengetahuan umum dan menuntut keadilan terhadap mangsa.satu tunjuk perasaan besar-besaran diadakan di depan Masjid Pattani dari 31 Mei - 4 Jun 2007 yang disertai lebih 10,000 orang) Alasan pihak tentera kononnya kehadiran mereka di wilayah selatan Thai ini adalah untuk menjamin keselamatan penduduk adalah tidak lebih daripada 'menyorokkan bangkai gajah dengan daun pisang'. Tentera Thai mengadakan beratus -ratus sekatan jalanraya. Sekatan diadakan setiap 20 kilometer.Peristiwa rogol dan bunuh yang berlaku di kampung Basa 8, Yala ini diceritakan oleh saksi yang terselamat.

Pada malam itu, Nurhayati, ibu, ayah, adik perempuan dan sepupunya bermalam di sebuah kebun milik keluarganya di Yala, Di kebun itu ada 8 buah pondok, ayah dan sepupunya tidur di sebuah pondok,manakala Nurhayati, ibu dan adik perempuannya tidur di pondok yang berlainan. Pada malam itu , sekumpulan 11 lelaki yang lengkap bersenjata dan bertopeng dipercayai datang ke kebun itu dengan menaiki motorsikal. Kenderaan besar tidak boleh melalui jalan ke kebun yang sempit itu. Bedilan yang bertalu-talu dilepaskan kearah semua pondok berkenaan. Pondok yang didiami oleh ayah dan sepupu Nurhayati dibedil hebat menyebabkan kedua-duanya maut di tempat kejadian. Setiap pondok digeladah oleh pihak yang dipercayai pihak tentera. apabila menemui Nurhayati yang ketika itu masih hidup, mereka dengan kejam merogolnya secara bergilir-gilir, akhirnya mayat Nurhayati ditemui dengan kepala terkilas akibat lehernya patah. Ibu mangsa pula dipukul dengan belakang senjata api hingga pengsan. Kemudian, beliau dibungkus dengan permaidani dan dibakar. Namun, api tidak membakar hangus permaidani itu menyebabkan ibu Nurhayati terselamat.

Satu-satunya saksi yang melihat kejadian itu adalah adik Nurhayati berusia 19 tahun yang ketika itu sempat menyembunyikan diri di satu sudut tersembunyi di pondok itu. Adiknya berjaya meloloskan diri daripada kebun terbabit melalui anak sungai di kebun itu.

Apabila kes ini diketahui umum, tunjuk perasaan besar-basaran diadakan oleh orang ramai di depan masjid Pattani selama lima hari berturut-turut untuk menuntut keadilan kepada mangsa.
Akan tetapi, pihak berkenaan tidak mengendahkan desakan ini dan sebaliknya menuduh berita ini adalah rekaan semata-mata. Dalam masa yang sama, adik Nurhayati kini berlindung di sebuah tempat yang dirahsiakan. Beliau kini menjadi sasaran untuk dibunuh oleh pihak tentera.

Banyak lagi kes kekejaman keatas umat islam di selatan Thai yang tidak direkodkan,tetapi ianya tidak ada tindakan oleh pihak rejim kuffar siam, bahkan merekalah yang sebenarnya merancang semua ini,untuk melihat umat islam di selatan Thai menderita,jikalau sebelum ini,umat islam lah yang menguasai ekonomi dan politik di selatan Thai,mereka mahu merampas semua itu disebabkan rakyat selatan Thai adalah majoriti muslim, adakah kita mahu terus memejamkan mata melihat kezaliman yang dilakukan terhadap saudara kita???


Tiada ulasan:

Catat Ulasan