Isnin, 6 Julai 2009

TUDUNG SAJI

Entah mengapa..bila terpandang pemakaian tudung oleh kebanyakan wanita islam sekarang ini,saya teringatkan tudung saji..kenapa ? sebab ianya hampir sama,jarang dan menampakkan apa yang cuba ditutup..apakah pemakaian tudung kebanyakkan wanita islam sekarang ini menepati apa yang digariskan oleh syarak? adakah ianya mampu membendung nafsu lelaki yang melihatnya ? banyak lagi persoalan yang bermain dibenak fikiran saya ... pemakaian tudung adalah sudah diketahui umum..ianya wajib apabila wanita mengaku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah,dan Muhammad itu pesuruh Allah..




Mari kita renungkan perintah Allah dalam Al-Quran yang bermaksud :

"Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya. -annur:31

Setiap perintah dalam al-Quran itu wajib hukumnya..kenapa kita sering berdalih untuk memakainya dengan cara yang betul ? lebih-lebih lagi mereka yang tidak mahu langsung untuk memakainya , betul ke mereka mengaku " Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah "? sedangkan apa yang diperintahkan itu tidak diikuti!

Kucing akan menolak tudung saji untuk mendapatkan apa yang ada dibawahnya..begitu juga dengan manusia lelaki yang telah dikuasai nafsu..bila melihat lauk yang ditutupi tidak sempurna mereka akan buat apa saja untuk mendapatkan lauk tersebut..hatta membunuh! fikir-fikirkan lah wahai kaum hawa..

setiap apa yang Allah Taala perintahkan mesti ada hikmah yang menguntungkan kita..

tepuk dada tanya iman!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan